september 2014

BORTE BRA, HEIME BEST........

Vi var spent på om det ble siste natta på tur. Værmeldinga meldte snø og vind styrke 24m/s i fjellene i Lappland........ Hvor var vi i det bilde.........? Vi kjørte avsted i et fint høstvær, og mål...

SISTE NATTA......!?

Innlandsvegen er lang og kjedelig........Uendelige strekninger med skog- og myrlandskap. Jeg som bisitter prøver å fange noen glimt av naturen gjennom bilvinduet, men er ikke alltid like heldig.......

SVERIGE ER ET LANGT LAND.......

Nå nærmer vi oss slutten på vår reise. Som regel så bruker vi å få sånn heimhug mot slutten at vi er tidlig oppe om morgenen og kjører og kjører hele dagen. Vi holder enda vårt bedagelige tempo, og...

LITT SKITTPRAT.........

Vi har på vår tur sett at bønder enten har gjort hele gården om til camping,eller hatt noen plasser hvor bobiler kan stå enten med eller uten nødvendige fasiliteter, gratis eller mot betaling, alt ...

JAKTEN BEGYNNER..........

Ettersom verkstedbesøket ikke ble aktuelt, ble det strake vegen videre. Det var ca. ei mil til ferga Puttgarden - Rødby, så det ble ikke lange kjøreturen før vi kunne ta pause. Når man kommer til s...

SÅNN KAN DET GÅ......

Det er tydelig at vi har begynt på heimturen: Blir ikke så mye trim eller sightseeing,- og så er det ikke så artig når ikke alt fungerer som det skal.På turen til Burg, der verkstedet er, var det s...

VI PLANLEGGER .........

Vi lå ved en kanal, nærmeste nabo var denne lekteren.Tilbake i bobilen ble vi påmint om trumaen........ Vi la en slagplan: Vi skulle kjøre til et verksted vi før hadde vært på(!), - bare kjøre rett...

BANK I BORDET!!

I natt var det mye regn, første regnet på mange uker. I morges var det skiftende vær: Sol og vind, og regnbyger innimellom.Vi bestemte oss for å pakke sammen og kjøre noen timer midt på dagen. Vi t...

VI DRAR TIL DOEZUM

Vi forlot Alkmaar Camping med kurs for en gratis plass oppi nord.Vi tok ruta langs vei 7, den som danner et vern mot havet og som demmer opp mot Ijsselmeer. Midtveis var det laga eg stoppeplass med...

ALKMAAR, EN TRIVELIG BY.

Vi er nå i Alkmaar på vestkysten av Nederland.Alkmaar ble først nevnt på 900-tallet og fikk bystatus i 1254. De eldste delene av Alkmaar ligger på en gammel sandbanke som ga vern mot havet i middel...

ADVARSEL: STERKE BILDER!

I går kom vi oss videre. GPS'n var flink og ledet oss trygt fram på alle mulige og umulige steder. Plutselig stod vi foran en bom til ei ferge...... Automaten tok ikke betalingskortet, og bommen åp...

SYKKELTUR TIL STRANDA........

Onsdag 17. september.I går ville vi " snu på flisa": Vi skulle ta syklinga før vi dro videre. Vi ville til havet, og det var bare 10 km dit. Vi rustet oss med hver vår vannflaske og fulgte ei løype...

HE DOESN'T BANG ME..........

I går var også en dag med masse leting. Når vi ikke har bestemt hvor vi skal, så må vi sette ei rute til et sted bare for å komme oss avsted og ut på vegen igjen..........Så forandrer og forandrer ...

GUL ERTESUPPE :-)

Da vi forlot Le Treport bestemte vi oss for å ha ei overnatting i Belgia , og valget falt på Oostende. Det var ikke så langt dit, så vi regnet med å ha mye igjen av dagen når vi kom fram dit..........

BYEN LE TREPORT

Søndag14.september. Morgenen var litt disig, så vi tok det med ro og hørte på radioen før vi gikk ut. Vi har plutselig oppdaget at vi har norske radiokanaler på TV'n. Det er flott, for vi skjønner ...

MATAUK, OG PLASSKIFTE.

Lørdag morgen, da vi våknet, stod det mange biler parkert langs veien, og folk gikk til og fra med bøtter og kurver. Det var tydelig at noe skjedde i fjæra, som vi ikke hadde utsikt til. Nysgjerrig...

FRANSKE TILSTANDER, og HVITE KLIPPER.

Så var det fredag12.sept........;-)Vi forlot campingen i Peronne med kurs for kysten. Campingen var ekkel, rett og slett, fasilitetene altså, men vi fikk vasket en maskin med klær, og så hadde de g...

Torsdag 12. september.

Torsdag 12.september.Jeg må skrive datoen, for jeg er ganske dessorientert om dag og tid.........;-)I går ble det bare kjøring. Vi kom inn i Frankrike, og det var ikke lenge før betalingsbommene du...

"KOSTENLOS", er fint i Tyskland......

I dag da vi startet, var vi usikre på om vi skulle forlate Moseldalen. Vi var innom en bensinstasjon, og på veien videre møtte vi først en stengt vei, så vi måtte ta en omvei. Vi bestemte oss da fo...

GASS, med mere........

Vi er enkle bobilister som ikke har allslags utstyr, så det jeg skriver om kan være av interesse for likesinnede, ikke for de "avanserte"....:-)Gassfylling "uti Europa" har vært et samtaletema. I å...

HVORDAN FINNER VI FREM?

Der er kanskje et rart spørsmål for reisevante ..........men noen spør. "Før i tida" da vi ikke hadde GPS, var det bare kart og skilter som ledet oss. Nå med kart på internett og Gps, er det "ingen...

ENDA I MOSELDALEN

Søndag 7.september.I går syklet vi til Bernkastel- Kues, det var det stor vinfest. Vi fikk med oss hornmusikk, masse folk, og vin og øl i en park. Vi hadde også en hyggelig prat med et par fra Belg...

SYKKELTUR OG VINSMAKING.

Torsdag 4.september.Idag var den første sykkeldagen. Planen med å sykle en vei, og ta båt tilbake, gikk i vasken, da båtene nok har sluttet å gå for sesongen.Vi fikk oss en god tur. Det meste gikk ...

FORFLYTTING

Onsdag 3. september.I dag har vi forflyttet oss 3-4 mil. Vi er i Bremm, sånn midt i Moseldalen. Vi bor på en Stellplatz utafor en vingård. Her er muligheter for både vinsmaking og å kjøpe vin. Jeg ...

VI LIGGER I RO........

I dag tok vi en vaskedag, klesvask og vask av golv i bilen. Rimelig og forståelig bruksanvisning gjorde bruk av vaskemaskinen på plassen enkel, og god kletørk gjorde at klærne var tørre "på et blun...

KOBLENZ

I kveld er vi endelig i Koblenz. Har fått plass ved elvebredden og har orkesterplass til båttrafikken på Mozel og Rhinen. Vi har vært her flere ganger, og er nesten like fascinert hver gang. Vi ser...

SEINFELD

Seinfeld heter byen. En liten by sør for Hamburg. Etter å ha brukt en time på ei mil pga kø, så var tålmodigheten slutt: Vi ville av veien, og slå oss ned et sted.. Boka over Stellplatzer viste man...
jegerfritilhva

67, Hemnes

Jeg er AFP-pensjonist. Gift, tre barn og tre barnebarn, alle gutter. Har vært lærer i 42 år, og har jobbet med alt fra barnehage til 10. klasse, til og med den gamle realskolen var jeg innom som lærer. Jeg begynte å blogge da flere av mine venner, og kolleger spurte hva jeg fikk dagene til å gå med. jeg skriver litt om hva jeg gjør, og litt om ting som dukker opp i hverdagen. Jeg spiller tromme i et paradekorps, leser bøker, skriver i et tidsskrift, har hage som jeg liker å jobbe i. Jeg er opptatt av å holde kroppen i passe form, går mye tur,driver med yoga. Bobil er også en del av mitt liv, en interresse jeg deler med min mann.Vi reiser en del både i inn og utland med den. Håper å kunne kommunisere med dere lesere gjennom kommentarer på det jeg skriver.