september 2014

BORTE BRA, HEIME BEST........

Vi var spent p om det ble siste natta p tur. Vrmeldinga meldte sn og vind styrke 24m/s i fjellene i Lappland........ Hvor var vi i det bilde.........? Vi kjrte avsted i et fint hstvr, og ml...

SISTE NATTA......!?

Innlandsvegen er lang og kjedelig........Uendelige strekninger med skog- og myrlandskap. Jeg som bisitter prver fange noen glimt av naturen gjennom bilvinduet, men er ikke alltid like heldig.......

SVERIGE ER ET LANGT LAND.......

N nrmer vi oss slutten p vr reise. Som regel s bruker vi f snn heimhug mot slutten at vi er tidlig oppe om morgenen og kjrer og kjrer hele dagen. Vi holder enda vrt bedagelige tempo, og...

LITT SKITTPRAT.........

Vi har p vr tur sett at bnder enten har gjort hele grden om til camping,eller hatt noen plasser hvor bobiler kan st enten med eller uten ndvendige fasiliteter, gratis eller mot betaling, alt ...

JAKTEN BEGYNNER..........

Ettersom verkstedbesket ikke ble aktuelt, ble det strake vegen videre. Det var ca. ei mil til ferga Puttgarden - Rdby, s det ble ikke lange kjreturen fr vi kunne ta pause. Nr man kommer til s...

SNN KAN DET G......

Det er tydelig at vi har begynt p heimturen: Blir ikke s mye trim eller sightseeing,- og s er det ikke s artig nr ikke alt fungerer som det skal.P turen til Burg, der verkstedet er, var det s...

VI PLANLEGGER .........

Vi l ved en kanal, nrmeste nabo var denne lekteren.Tilbake i bobilen ble vi pmint om trumaen........ Vi la en slagplan: Vi skulle kjre til et verksted vi fr hadde vrt p(!), - bare kjre rett...

BANK I BORDET!!

I natt var det mye regn, frste regnet p mange uker. I morges var det skiftende vr: Sol og vind, og regnbyger innimellom.Vi bestemte oss for pakke sammen og kjre noen timer midt p dagen. Vi t...

VI DRAR TIL DOEZUM

Vi forlot Alkmaar Camping med kurs for en gratis plass oppi nord.Vi tok ruta langs vei 7, den som danner et vern mot havet og som demmer opp mot Ijsselmeer. Midtveis var det laga eg stoppeplass med...

ALKMAAR, EN TRIVELIG BY.

Vi er n i Alkmaar p vestkysten av Nederland.Alkmaar ble frst nevnt p 900-tallet og fikk bystatus i 1254. De eldste delene av Alkmaar ligger p en gammel sandbanke som ga vern mot havet i middel...

ADVARSEL: STERKE BILDER!

I gr kom vi oss videre. GPS'n var flink og ledet oss trygt fram p alle mulige og umulige steder. Plutselig stod vi foran en bom til ei ferge...... Automaten tok ikke betalingskortet, og bommen p...

SYKKELTUR TIL STRANDA........

Onsdag 17. september.I gr ville vi " snu p flisa": Vi skulle ta syklinga fr vi dro videre. Vi ville til havet, og det var bare 10 km dit. Vi rustet oss med hver vr vannflaske og fulgte ei lype...

HE DOESN'T BANG ME..........

I gr var ogs en dag med masse leting. Nr vi ikke har bestemt hvor vi skal, s m vi sette ei rute til et sted bare for komme oss avsted og ut p vegen igjen..........S forandrer og forandrer ...

GUL ERTESUPPE :-)

Da vi forlot Le Treport bestemte vi oss for ha ei overnatting i Belgia , og valget falt p Oostende. Det var ikke s langt dit, s vi regnet med ha mye igjen av dagen nr vi kom fram dit..........

BYEN LE TREPORT

Sndag14.september. Morgenen var litt disig, s vi tok det med ro og hrte p radioen fr vi gikk ut. Vi har plutselig oppdaget at vi har norske radiokanaler p TV'n. Det er flott, for vi skjnner ...

MATAUK, OG PLASSKIFTE.

Lrdag morgen, da vi vknet, stod det mange biler parkert langs veien, og folk gikk til og fra med btter og kurver. Det var tydelig at noe skjedde i fjra, som vi ikke hadde utsikt til. Nysgjerrig...

FRANSKE TILSTANDER, og HVITE KLIPPER.

S var det fredag12.sept........;-)Vi forlot campingen i Peronne med kurs for kysten. Campingen var ekkel, rett og slett, fasilitetene alts, men vi fikk vasket en maskin med klr, og s hadde de g...

Torsdag 12. september.

Torsdag 12.september.Jeg m skrive datoen, for jeg er ganske dessorientert om dag og tid.........;-)I gr ble det bare kjring. Vi kom inn i Frankrike, og det var ikke lenge fr betalingsbommene du...

"KOSTENLOS", er fint i Tyskland......

I dag da vi startet, var vi usikre p om vi skulle forlate Moseldalen. Vi var innom en bensinstasjon, og p veien videre mtte vi frst en stengt vei, s vi mtte ta en omvei. Vi bestemte oss da fo...

GASS, med mere........

Vi er enkle bobilister som ikke har allslags utstyr, s det jeg skriver om kan vre av interesse for likesinnede, ikke for de "avanserte"....:-)Gassfylling "uti Europa" har vrt et samtaletema. I ...

HVORDAN FINNER VI FREM?

Der er kanskje et rart sprsml for reisevante ..........men noen spr. "Fr i tida" da vi ikke hadde GPS, var det bare kart og skilter som ledet oss. N med kart p internett og Gps, er det "ingen...

ENDA I MOSELDALEN

Sndag 7.september.I gr syklet vi til Bernkastel- Kues, det var det stor vinfest. Vi fikk med oss hornmusikk, masse folk, og vin og l i en park. Vi hadde ogs en hyggelig prat med et par fra Belg...

SYKKELTUR OG VINSMAKING.

Torsdag 4.september.Idag var den frste sykkeldagen. Planen med sykle en vei, og ta bt tilbake, gikk i vasken, da btene nok har sluttet g for sesongen.Vi fikk oss en god tur. Det meste gikk ...

FORFLYTTING

Onsdag 3. september.I dag har vi forflyttet oss 3-4 mil. Vi er i Bremm, snn midt i Moseldalen. Vi bor p en Stellplatz utafor en vingrd. Her er muligheter for bde vinsmaking og kjpe vin. Jeg ...

VI LIGGER I RO........

I dag tok vi en vaskedag, klesvask og vask av golv i bilen. Rimelig og forstelig bruksanvisning gjorde bruk av vaskemaskinen p plassen enkel, og god kletrk gjorde at klrne var trre "p et blun...

KOBLENZ

I kveld er vi endelig i Koblenz. Har ftt plass ved elvebredden og har orkesterplass til bttrafikken p Mozel og Rhinen. Vi har vrt her flere ganger, og er nesten like fascinert hver gang. Vi ser...

SEINFELD

Seinfeld heter byen. En liten by sr for Hamburg. Etter ha brukt en time p ei mil pga k, s var tlmodigheten slutt: Vi ville av veien, og sl oss ned et sted.. Boka over Stellplatzer viste man...
jegerfritilhva

67, Hemnes

Jeg er AFP-pensjonist. Gift, tre barn og tre barnebarn, alle gutter. Har vrt lrer i 42 r, og har jobbet med alt fra barnehage til 10. klasse, til og med den gamle realskolen var jeg innom som lrer. Jeg begynte blogge da flere av mine venner, og kolleger spurte hva jeg fikk dagene til g med. jeg skriver litt om hva jeg gjr, og litt om ting som dukker opp i hverdagen. Jeg spiller tromme i et paradekorps, leser bker, skriver i et tidsskrift, har hage som jeg liker jobbe i. Jeg er opptatt av holde kroppen i passe form, gr mye tur,driver med yoga. Bobil er ogs en del av mitt liv, en interresse jeg deler med min mann.Vi reiser en del bde i inn og utland med den. Hper kunne kommunisere med dere lesere gjennom kommentarer p det jeg skriver.