TRANSPORTETAPPER......

Det aller kjipeste kommer n......: Vi er s gen av varmen alle fire, at vi beslutter dra videre til et mindre varmt omrde. For min del er Moseldalen et drmmeomrde, og de andre er ikke uenige....dermed plotter vi ei rute dit. Det er synd at vi ikke fr med oss mer fra Gardasjen og omrdet rundt, men vi m tenke p helsa......

Om morgenen torsdag den 23.8. kaster vi loss og setter nesen mot Torino. Vi har valgt ei rute til Moseldalen som gr vestover til Frankrike, og s nordover. Dette blir transportetapper, uten at vi gir oss igjen flere dager noen steder.

Mange av bildene er tatt for gi et inntrykk av natur og landskap......tatt i fart fra bilvinduet....

Vi kjrer ikke s langt hver dag, 25-30mil, men tida gr, og det kan bli langt p dag fr vi slr leir.

Vi plotter ruter, og bestemmer oss for steder overnatte, men av og til gr det skeis. Plassene er lagt ned, er ubrukelige, eller tar ikke mot bobiler lengre. Da er det bare omberegne og finne andre plasser videre p ruta....Det skjer ved Torino.

Det er 39 nr vi passerer Milano, s vi ser at vi m ha en plass med skygge. Plassen vi har sett oss ut er ikke i bruk, s vi finner en ny, den ligger i Avigliano, forbi Torino. Det er en Ok plass med trr som gir skygge. Nrmeste naboer er noen svre hunder som gjr frenetisk av og til. Heldigvis er de bak vel 2m hye gjerder.....

Fin skygge i Avigliano. Plassen ligger ikke langt fra en idyllisk innsj.

Vi stanser for lunsj. Viktig med pfyll av bde vske og mat.

Neste dag er vi p farten igjen. P grensen til Frankrike str tollere. Det er svidt jeg tr ta bilde av dem......Vi blir ikke stoppet.

Vi kjrer gjennom Frjustunnelen . Den er 12,9 km lang. Den forbinder Italia med Frankrike, og ble bygget 1974-1980.

Tunnelene her er s opplyste, at gubben sier han nesten kan kjre gjennom dem i blinde....

Napoleon med sin hr....... ....kverner i hodet. Det jeg har sett for meg stemmer ikke.......Det var ikke ndvendig klatre over de hyeste toppene for komme over. Det s vi da vi kom over Brenner ogs.....Veiene snor seg som ei elv, og finner de letteste stedene g......Ingenirene som har planlagt og tegnet disse veiene har vrt flinke og fulgt dalene s langt det har latt seg gjre....

Fjellene er bde bevokst med trr...

.... og ganske ville og bratte

I dalene ligger bebyggelsen, sm landsbyer, som yer mellom fjellene.

Frankrike er et dyrt land reise i....Hovedveiene, som man gjerne velger nr en vil raskt fram, er bombelagt all over. De er nesten ikke til komme unna. Her sees ca 30 gjennomganger til sammen i begge retninger..

Det er om gjre finne en gjennomgang som passer: For bobil, ikke for hg, med eller uten bombrikke ( det har ikke vi), kontant betaling, betaling med kort, bemannet eller ubemannet.... . I noen bommer fr man et kort, som skal brukes sammen med betaling i neste bom....Slik kan en automat se ut.

Det er et helt styr. Kommer man i bobil er man for hg for personbilluka, eller for lg for trailerluka. Da er det henge ut av vinduet, og prve s godt en kan enten hente billett, eller for betale.

Det er bare ha billetten og kortet klart nr en skal betale,

Sikkerhetsselen m lsnes, og man m opp st og hive seg ut av vinduet for f betalt slik at bommen pnes, og man fr kjre videre

“Prudence,str det p alle bommene. Det betyr FORSIKTIG, lurer p om popgruppa med samme navn visste det......

Etter at bommen er gtt opp, er det finne sin plass p vegen et stykke der framme. Det virker litt kaotisk fra bommen og fram til vegen: rten sluser som skal bli til noen f kjrefelt p veien der framme....

Det er ikke alltid vi raster p samme sted, men denne gangen gjorde vi tilfeldigvis det....

Men s har vi kjrt bomtur igjen: Ingen stellplass se.... Her er det rdslaging om veien videre.

Fruene tar ansvar, og finner etter noe leting en ny plass. Denne gangen nr Lyon.

Endelig p plass p Indigo camping, Lyon. Dagen ble noe lang, og det er godt sl seg til ro for natta....