NÅR UHELLET ER UTE........

I dag torsdag 16. august begynner vi å se at Italia ikke er så langt unna. Vi har tenkt oss til Gardasjøen, men vet ikke riktig hvilken camping vi skal ta inn på.......Det er mange å velge mellom, men vi vet lite om noen av dem.......Noen kan være veldig dyre.....Noen har ikke plass til så store biler som vi har......Det kan være fullt på plassene......Vi vil være nært sjøen, eller at det er basseng på plassen......

Planen er at vi i dag skal finne en stellplass ikke langt fra Gardasjøen, og så orientere oss nærmere om campingplasser i morgen tidlig, og så komme inn på en plass på formiddagen. Det fylles opp på plassene utover dagen, så det er lurt å være tidlig ute for å kunne velge seg en plass.......om en ikke er i Tyskland da....😜

Vi er først i løypa, og finner ut at stellplassen vi har sett oss ut i Trento, ikke er noe blivende sted, så vi søker opp neste plass i samme by, og sender melding til Bjørn og Eli Karin, våre venner, hvor vi er. Vi får beskjed om å holde av plass, og det gjør vi......De har tatt en annen, og kronglete vei, enn det vi tok, så det drøyer før de kommer, får vi beskjed om.......

Før vi drar inn i Østerrike må vi ha en vignett, det viser at vi har betalt veiskatten. Vi kjøper for 20 dager, for vi vet ikke hvor lenge vi blir. Annet alternativ er 10 dager, men vi er usikker på om det rekker.....Håper vi kan se mer av landet på tilbaketuren.

Når vi har startet på turen mot Italia, er det lite plass for å stoppe, så jeg fotograferer som best jeg kan gjennom vinduer full av fluelik......

Vi har kjøpt vignett, og er kommet til grensen til Østerrike.

Vi er i Tirol, og dette slottet ligger langt oppi fjellet i Buck. Forøvrig ikke det eneste slottet vi ser.

Her går en gondolbane opp på fjellet.

Dette er ei utforløype/en slalombakke like ved.

Vi er på tur over Brennerpasset som vi har hørt mye om. Blant annet at det kan være mye kø der.....vi er spent.

Dette er det vi greier å se av Innsbruck......

I Østerrike har vi vært før, men Italia er nytt for oss. Jeg kjenner det i magen, er spent. Har hørt om smale veier, aggressiv kjøring, fulle campingplasser, trange plasser......Hvordan vil vi takle det? Når vi passerer grensen til Italia er vi ikke lite spent....

Det er flere veier til Italia, skjønner vi, vi ser ned på noen fra brua, ei bru som heter Europabrükke.

Vi var spent på om det var kø over passet. Slik så det ut når vi kjørte der...Ganske fredelig.

Det er hus og slott og dyrka mark oppi bakkene.

Det er et frodig landskap,vinmarkene dominerer den dyrka marka......

Dolomittene kalles fjellene i nord, de er ganske karakteristiske, og vi møter dem allerede. Jorda er dyrka helt til foten av fjellene. Her er det nett over frukttrærne.

Her er ruta vi plottet fra Ammersee til Trento.

Vi havnet på en stellplass nesten i en «trafikkmaskin». Det oppdaget vi da vi skulle finne en matbutikk......Det var nesten med livet som innsats for å komme seg over de trafikkert veiene, så vi gav det opp.

Stellplassen er stor og grei. 10€ for ei natt med tømme- og fyllemuligheter er bra. Plassen fylkes etterhvert, men det blir ikke full.

Vi setter ut en balje for å holde av plass til Bjørn og Eli Karin.

Det er steike varmt, så vi setter oss i skyggen av bobilen og venter....

Da kommer det et bilde på messenger.........de er 8 mil unna, og har punktert....

De står på en avsides plass, men har kommet seg til siden av veien......

De har kontaktet NAF i Norge, og får hjelp forholdsvis raskt......Raskt nok til at de er fornøyd og glad at de har det medlemskapet! Det blir tur til verksted med dem. Der blir de godt tatt imot, - overnatter på verkstedet, får nye dekk, og er kjøreklar i 14-tida neste dag.....Ikke verst!!

Vi fjerner balja som står utpå plassen, og legger oss i en opphetet bobil.....Vi har fått flere naboer, bla en familie fra Portugal: Mor, far, bestefar, tre tenåringsgutter og en sjefer.......Det er innredet soveplass i lasterommet.........De er ikke avbildet her....