ET PAR DAGER I RO......

Nå har vi fartet hver dag, og begynner å få lyst til å ligge i ro ett par dager. Våre venner har fått anbefalt området ved Ammersee, og vi er straks med på det. Vi finner en camping som er både båtslip og camping.

Plassen, Buch am Ammersee, består av flest fastliggere, ca30 tilfeldige plasser og så denne slipen/sted hvor båter settes ut på sjøen.

Ei ungjente møter oss, og sier vi kan stå hvor som helst, bare vi passer på at alle kommer seg fram, og at veien ned til sjøen ikke blir blokkert...... Hun går hjem kl.16:00 hver dag, og folk ankommer etter den tid, noe som gjør at det blir ganske ustrukturerte og lite overtenkte plasseringer. Vi var bl.a. vitne til ei dame som hadde stilt seg slik at en familie ikke kom bort til teltet med bilen sin, etter at de hadde vært ute og kjørt. Dama flyttet seg så de fikk plassert seg nær teltet, og så rygget hun tilbake der hun først sto, og parkerte familien inne. De hadde to små barn, og jeg tenkte med gru på hvis det skulle skje noe slik at de måtte raskt ut.

Jenta forberedte oss på at det kunne bli livlig neste dag, for da var det Maria Himmelfartsdag, og fridag i Bayern, som delstaten heter. Det er bare Bayern i Tyskland som feirer denne dagen, - det er en katolsk høytidsdag som feires den 15. august. Det er fridag, og det meste er stengt. Familier samles, og her i området er denne plassen et samlingspunkt.

Vi var veldig spent på hva slags liv det ville bli....... Dagen opprant med sol fra skyfri himmel, og varmt......Det som skjedde var at familier kom ned til strand og koste seg i lag. Noen hadde med båt som de dro ut med, andre hadde piknikkurv med på stranda, og mange var ute og badet i en ren og fin innsjø. Riktig en trivelig dag, og ikke mer styr enn at det måtte være så pass......😀

Plassen er sjarmerende og ikke så dyr, men de som var i dusjen og på toalettet, skrøt ikke av renholdet.......

Vi benytter liggedagene til å få vasket endel klær.....

En av kveldene griller vi, - første grillmåltidet på oss på denne turen.

Det er så varmt i sjøen, at jeg kan ikke unngå å bade. Vannet er rent og klart, og det blir mange turer uti disse to dagene. En forfriskende dukkert gjør at varmen blir lettere å holde ut.

På morgenen på Maria Himmelfartsdag, går vi en tur på stien som går langs stranda.....sikkert rundt hele innsjøen. Det er mange sjøhus og private brygger langs stranda, men det er adgang for alle å gå forbi, ingen stengsler.

Vi så ikke noe om at det var freda område, men det så nesten slik ut: Trær som lå på kryss og tvers, og eldgammel skog......

Vi tillater oss å ta bilde ved ei av de private bryggene.

Like bortpå stranda legger denne hjuldamperen til. Vi ser den passerer flere ganger, det er vel Ammersees «Hvite svane».

På kvelden, når de lokale er gått hjem, flytter vi stoler og bord ned til vannkanten, og tar kveldens måltid i de flotte omgivelsene. Heldigvis er det noen andre campere der, som velvillig stiller opp som fotografer....

Kveldssola inspirerer til eksperimentering i fotokunst......

Før vi forlater stranda er det nesten mørkt, men jeg får foreviget denne stemninga før vi går heim.

Strekninga vi kjørte den dagen vi kom dit.